Nowoczesne autobusy, więcej biletomatów i nowa trasa tramwajowa. Duże inwestycje w komunikacji miejskiej
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia inwestuje w rozwój komunikacji miejskiej. W ostatnich tygodniach zapowiedziano rozwój transportu metropolitarnego na kilku poziomach. Mieszkańcy skorzystają z nowej trasy tramwajowej i większej ilości biletomatów, a tabor autobusów wodorowych pomoże zadbać o środowisko. Na zakończenie wszystkich inwestycji będzie niestety trzeba trochę poczekać.
Nowe połączenie tramwajowe w Katowicach
Tramwaje Śląskie S.A. ogłosiła przetarg, w którym wyłoniony zostanie wykonawca nowej linii tramwajowej w Katowicach. Trasa będzie przebiegać wzdłuż ulicy Grundmanna i zostanie połączona z liniami poprowadzonymi ul. Chorzowską i Gliwicką. Powstaną również nowe przystanki.
Oferty przetargowe można składać do 18 października 2021 roku. Po zakończeniu przetargu wyłoniony wykonawca będzie miał 14 miesięcy na przeprowadzenie prac.
– Realizacja zadania ma na celu przede wszystkim poprawę oferty komunikacyjnej w centrum Katowic. Da ona możliwości urozmaicenia tras linii tramwajowych, dzięki połączeniu dwóch magistralnych ciągów komunikacyjnych oraz da możliwość uruchomienia linii śródmiejskiej – powiedział Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Więcej biletomatów na terenie metropolii
Na terenie miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii pojawią się nowe biletomaty. Urządzenia będą miały dodatkową funkcję – możliwość sprawdzenia godziny przyjazdu poszczególnych pojazdów komunikacji. Zarząd Transportu Metropolitarnego zakupił 43 automaty do zakupy biletów, a władze Sosnowca, Łazisk Górnych i Siewierza zdecydowały się na kupno kolejnych pięciu.
Biletomaty zostaną zainstalowane we wszystkich gminach metropolii do poczatku II kwartału przyszłego roku.
Na ulicach metropolii pojawią się autobusy wodorowe
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia otrzyma od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 81 milionów złotych dotacji na zakup autobusów napędzanych wodorem. Kwota dofinansowania to 90% szacowanych kosztów projektu. Ostateczny koszt to 110,7 mln złotych.
Projekt zakłada kupno 20 autobusów wodorowych. Zostaną także przeprowadzone szkolenia dla kierowców i mechaników. Wszystkie pojazdy będą wyposażone w system informacji pasażerskiej i klimatyzację oraz zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Pojawienie się na śląskich drogach nowoczesnych autobusów wiąże się z koniecznością zbudowania stacji tankowania wodoru. Jako pierwszy powstanie takiej stacji – przy Murckowskiej 22 w Katowicach – zapowiedział PKN Orlen. Według koncernu, pojazd z napędem wodorowym w trakcie 12-letniego użytkowania może zapobiec emisji 800 ton dwutlenku węgla do atmosfery (w porównaniu do autobusu z silnikiem diesla).
Nowe autobusy mają zostać dostarczone do 30 czerwca 2024, natomiast termin budowy stacji tankowania wodorem nie został jeszcze podany.
Fot. ZTM
NS