Katowice przejęły grunty po kolei piaskowej. Powstanie tam ponad pięciokilometrowa droga rowerowa
W środę (26.05), w samo południe, podpisany został akt notarialny w sprawie przejęcia przez Katowice gruntów po kolei piaskowej, należących do Spółki CTL Maczki-Bór. Dzięki temu na przejętych terenach powstanie droga rowerowa o parametrach velostrady od Giszowca w kierunku Centrum Przesiadkowego Brynów, z jednoczesnym połączeniem z terenami Katowickiego Parku Leśnego. Przetarg na projekt drogi rowerowej ma zostać ogłoszony w drugim kwartale tego roku.
Velostrada będzie fragmentem planowanego połączenia dzielnicy Giszowiec z Centrum Przesiadkowym „Brynów” o łącznej długości ok. 5,3 km. Większość tego odcinka, bo ok. 4,2 km stanowić będzie droga rowerowa o podwyższonych parametrach, która ma być wykonana w śladzie dawnej kolei piaskowej na odcinku od ul. Kolistej do włączenia w ul. Huberta. Powstanie wygodne i bezpieczne połączenie rowerowe, jak i dla pieszych (równolegle do velostrady planowany jest chodnik i obiekty małej architektury), które umożliwi szybki dostęp do węzła przesiadkowego. Dzięki temu będzie też możliwość wykorzystania tego terenu dla przejazdów z Giszowca i Nikiszowca do rekreacyjnych obszarów Katowickiego Parku Leśnego.
– W Katowicach od wielu lat stawiamy na rozwój infrastruktury rowerowej, a same rowery traktujemy nie tylko jako sposób rekreacji, ale także jako środek transportu. Pod koniec 2020 roku mieliśmy w Katowicach blisko 180 km tras, w tym roku powstanie ponad 13 km kolejnych, a docelowym planem jest połączenie wszystkich dzielnic miasta komfortowymi drogami rowerowymi z centrum. Dlatego bardzo się cieszę, że dziś finalizujemy nasze starania dotyczące przejęcia terenów po dawnej kolei piaskowej. Dzięki temu w Katowicach będzie mogła powstać droga o parametrach velostrady, wpisująca się w naszą politykę zrównoważonego transportu i będzie służyła wszystkim tym, którzy chętnie spędzają czas wolny na rowerach – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Przetarg na projekt drogi rowerowej ma zostać ogłoszony w drugim kwartale tego roku. Termin wykonania projektu wraz ze złożeniem wniosku o wydanie decyzji administracyjnej zezwalającej na realizację szacuje się na dziewięć miesięcy od dnia podpisania umowy. Budowa może więc ruszyć w połowie 2022 roku. Rozwiązania infrastrukturalne realizowane w ramach przebudowywanego węzła drogowego DK81/DK86 w Giszowcu są dostosowane do poprowadzenia velostrady. Ponadto, plan miasta Katowice wpisuje się w sieć velostrad Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która zadeklarowała udział i współpracę przy tej realizacji. Miasto Katowice uzgodniło zapisy specyfikacji technicznej velostrady z przedstawicielami GZM i obecnie oczekujemy na projekt porozumienia w sprawie dofinansowania planowanego przedsięwzięcia przez Metropolię.
Fot. UM Katowice